24 April, 2008

Razak Baginda Yang Saya Kenali

Saya mula kenal Abdul Razak Baginda dalam tahun 1970, waktu saya belajar dalam darjah 3, di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (1) (Inggeris) Jalan Kuantan, Setapak, Kuala Lumpur dekat Tasek Titiwangsa. Abdul Razak setahun lebih tua dari saya menduduki darjah empat.

Masa itu saya tidak kenalnya sebagai Razak Baginda tetapi dengan panggilan 'Abdul Razak' sahaja dan saya rasa dia itu bin Abdullah. Lama kemudian apabila namanya muncul sebagai Razak Baginda saya masih tidak sedar dialah kenalan sekolah rendah saya yang lama hilang kerana sepertimana disebut di atas saya tidak mengenal 'Razak Baginda'. Apabila tersiar gambar dia di media masa dahulu sebagai seorang pakar analisa strategi ketenteraan barulah saya cam wajahnya walaupun sudah agak lama tidak terlihatnya.

Semasa saya darjah lima dia jadi ketua pengawas sekolah dan saya juga dilantik sebagai pengawas dibantu pencapaian peperiksaan saya sebagai pelajar terbaik seluruh darjah empat sebelum itu. Saya mengenal Abdul Razak sebagai seorang yang outspoken, pintar bertutur dalam bahasa Inggeris dan bukan sahaja itu tetapi bertuturan dia itu amat British atau lebih disebut sebagai aristokratik. Nada agak anggau tetapi sopan. Susunan ayatnya biasaya terdengar dikalangan pelajar universiti, tetapi di sekolah rendah lagi beliau dapat bercakap sedemikian.

Malangnya semasa darjah lima saya dipecat oleh Guru Pengawas kerana berketawa bersama dengan rakan-rakan lain semasa guru tersebut sedang mendisiplinkan pelajar. Guru itu yang berbangsa India memecat saya dengan cara kejam iaitu menarik tali leher saya dari leher saya sehingga tertanggal dan hanya cakap, "You are sacked!" Itu peristiwa yang agak memalukan saya di depan khalayak kelas saya.

Abdul Razak kemudiannya berjumpa dengan saya untuk menenangkan saya yang dia akan have a word dengan Guru Pengawas, tetapi tiada panggilan dari dia selepas itu atau ternampak tali leher saya - not a single word to this day.

Pada tahun darjah lima saya perolehi kedudukan kelima dalam darjah, dan kemudiannya dalam darjah enam saya peroleh kedudukan keempat lalu dijemput oleh Jabatan Pendidikan supaya mengambil tempat tingkatan satu di Victoria Institution, yaitu sekolah budak cerdik dan elit masa itu.

Saya tidak berjumpa dengan Abdul Razak Baginda selepas itu. Apabila saya mengenalpasti bahawa pakar strategi itu adalah dia, saya ada cuba menghubunginya pada tahun 2000 menerusi internet. Saya buat search dalam internet dan terjumpa web situs nya dengan id emelnya. Saya pun hantar satu mesej ringkas kepadanya waktu itu,

"Dear Razak,
Hope you remember me. I am the boy who got sacked by the
Prefect Master in Standard 5 of Jalan Kuantan. I go by the name Daniel Oon. If you do, hope you give me a reply here, and all the best!"

Saya tidak menerima sebarang jawapan emel kembali dari mana-mana pihak. Apabila kes Altantuya terjadi dan disabitkannya dalam satu dakwaan oleh pendakwaraya di mahkamah, saya amat terkejut dan tidak tersangka dia yang berkelakuan begitu sopan dan cerdik boleh terkena kes sedemikian.

Saya berdoa dan berharap dia tidak bersalah dan dia diadili dengan baik. Sama-sama kita tunggu hasil kes itu nanti.

8 comments:

din said...

gua juga budak VI

Letting the time pass me by said...

Red1.. you tak sangka atau you tak percaya? It is a two different thing...

Do you really believe he really have something to do with it?

Redhuan D. Oon said...

Well, as i said, its "tak sangka" or did not expect that to happen.

Yes, that is different from 'tak percaya' or do not believe.

Let met explain. When u have met someone before in your life and known that person u more or less know his character and when u hear something about him later in life u may either 'tersangka' or otherwise. Tersangka is when u know that he was a troubleed guy in school. I was a troubled guy in school. Many of my friends later in life 'tak tersangka' i became a muslim and loves to do dakwah. But there are those who 'tersangka' cos they know me to be a philosophical guy.

There was another classmate in primary school, a chinese whom i was quite close to and met him again in adult life with his own family, but he didnt do that well in life and one day i heard he committed suicide after borrowing from Along and gambled and lost the money in Genting. That is why i hated gambling as its a killer.

But i was quite shocked about his suicide and again tidak tersangka but i percaya cos he is dead.

So will it be with this case. I will buy and read the judgement once its out as i did with Anwar Ibrahim's case which i bought the whole judgement from the law journal by Paul Augustine. I read it 3 times. I believe the abuse of power case but not the sodomy case.

Hope this explains clearer :)

Anonymous said...

You're such a nerd man. So you got sacked in Standard 4.

GET OVER IT!

Jesus.

Redhuan D. Oon said...

yeah... though it was a long time ago, i am still trying to get over it with alot of coffee breaks and coffee. :)

Not like some ppl who got their names changed :P

Anyway to answer the previous question, "do i believe he is involved?"

Hm.. this is the juicy part. But i have to go with the gut feel. If i were him. With millions stashed around in consultancy deals, jet-setting with no.2 plus bodyguards. I mean even without those and without that debonair look i do get some girls chating me up.

But with all those ammo, i think u might get a much better deal. But my question will be, why Mongolia? Why not Russian? They re my taste, ok,ok.. maybe not his.. or he has gone past that.

Another factor is she was here on a claim case, money for her kid. To me, heh! with all those cash, paying off is easy. But then there is the marriage promise story. Hm.. call me old fsahion, but aren't guys today in such a position would rather just go to a cigar room and fondle some cigar girl rather than talk marriage?

Geeshhh, now i m no longer a nerd.. i m sexist! Bad.. bad...

Anonymous said...

Do you have a girlfriend dude? Or are you still in the closet?

Gelombang Rakyat said...

Red1, you di Victoria Institution tahun bila? Kita tidak bertemu pun. Saya memimpin PERBAMA dan Editor Seladang dulu.

Redhuan D. Oon said...

ai deh... we have met lah deh... remember or not that zaki and pos malaysia HR training?

Also VI old boys rendezvous at mamak Mabruk Bangsar with NohBahgia

gimee a call me lah... 017-8869378