13 November, 2009

Apakah MSC Kalah Perang Saraf Jenama?

Dalam MSC8.pdf saya menyatakan dengan menggunakan analisa P.E.S.T. pada mukasurat 2 dimana cabaran pertandingan dengan dunia, MSC tengah kalah, dan harapan atau peluangnya saya telah memberi contoh projek dari kebun di Kuang sebagai berjaya meraut kedudukan pertama dalam dunia.

Maksud 'perang jenama' adalah penting untuk difahami sebagai satu perang saraf peringkat antarabangsa. Dalam buku 'Positioning - The Battle of the Mind' tulisan guru marketing Al Ries dan Jack Trout ada mengambarkan bahawa realiti adalah bergantung kepada persepsi atau imej.

Dalam perang jenama dengan dunia, YAB Tun Dr. Mahathir dengan memahami konsep tersebut, berjaya meletakkan persepsi terhadap Malaysia sebagai sebuah pencabar utama dunia satu ketika dahulu. Mengapa kini imej tersebut payah dipertahankan? Apakah sudah berubah kebolehan rakyatnya? Jawapannya ialah tidak. Kami masih belum berubah sebagai pencabar gergasi dunia. Lihatlah pada tokoh seperti Jimmy Choo, Nichols David, Michele Yeoh dan pembuat thumb-drive. Apa yang berubah adalah perang saraf persepsi.

Sebagai contoh, semasa zaman Pak Lah, beliau gagal menonjolkan imej sepatutnya dan walaupun beliau seorang yang cukup baik, namun persepsi umum terhadapnya menjatuhkannya. Begitu juga mengenai MSC, saya percaya pencapaian MSC cukup tinggi. Lihatlah kad pengenalan bercip dan passport automatik kita yang tidak ada tandingan lain di dunia? Tetapi apakah dunia sedar tentang itu?

Apabila saya berjalan masuk ke pekarangan MDec, saya tidak dapat merasa imej tersebut dari papan-papan iklan dan ayat-ayat yang terpampar kiri, kanan dan atas dinding. Jika saya berjalan masuk Universiti Lim Kok Wing, saya dapat rasa kebijaksanaan LKW dalam mempertonjolkan tempatnya sebagai tokoh besar dunia, walaupun saya tidak percaya kepada Lim Kok Wing secara peribadi dan tidak ingin membantunya. Saya percaya kepada jenama Malaysia dan ingin membantu Malaysia.

Hakikatnya kita nombor 1. Tetapi kita gagal menjual diri kita kepada dunia. Sudah sampai masanya kita sedar tentang betapa pentingnya memahami teori menaikkan jenama yang sebenarnya dan mengorak langkah ke arah itu. Saya syorkan kepada mereka yang ingin mengetahui lebih lanjut supaya Google atau Wikipedia untuk 'Al Ries' and 'Jack Trout'.

1 comment:

emi21081 said...

The easy answer here -

"Antara Proton Pesona dan Toyota Vios, yang manakah kita lebih bangga memandunya?"