21 September, 2008

Biar Cina Kuasai Ekonomi

Dato Ahmad Ismail, Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera dikatakan mencetuskan kontroversi kerana kata-katanya yang menyifatkan kaum Cina di negara ini sebagai asalnya setinggan di negara ini. Menurut Dato Ahmad, kenyataannya diputar-belitkan oleh pemberita di sini.

Kaum Cina pula amat sensitif jika dikaitkan sebagai kaum pendatang apatah lagi sebagai kaum setinggan. Padahal, pada hemat saya, apa salahnya dan ada betulnya kami ini kaum setinggan malah kamilah sebaik-baik penhijrah-pendatang-setinggan worldclass. Di mana-mana pun dalam dunia ini ada pendatang Cina, tidak kira dengan atau tanpa izin. 

ALLAH SWT menjadikan kaum Cina ini unik dari segi, dimana mereka berada, disitu ekonomi tempat itu maju sekali.  Tetapi apabila Cina itu duduk lama sangat, agak kehilangan sifat penhijrah dan pengerak ekonomi mereka itu. Contohnya di Malaysia ini. Saya lihat Cina ini sudah makin malas dan makin macam orang lain. Ingin pula macam bumiputera. Inggeris dah tak pandai, dan kerja pula asyik mahu kerusi empuk sahaja. Mereka juga turut terjangkit penyakit melatah. Orang sentuh asal-usul mereka sikit, dah melompat niamah habis.

Tetapi secara umum ekonomi negara kita amat untung kerana ada Cina. Malah saya ingin sekali menyarankan supaya biarlah Cina yang menguasai ekonomi dengan lebih hebat lagi. Janganlah kaum Melayu di sini risau kerana Melayu adalah pemegang tampuk pemerintahan dan mereka menentukan kuasa dan hukum peraturan ekonomi. Biarlah Melayu pakar dalam hukum-hakam ekonomi dan biarlah Cina menjalankannya dengan lancar sekali.

Segala keuntungan ekonomi hasil perniagaan Cina akan dituntut cukai oleh kerajaan dan makin banyak cukai dikutip makin banyak yang disalurkan kepada Melayu untuk kemudahan mereka. Inilah yang kita saksikan selama ini dimana ramai sekali orang Melayu mengecap hasil dan keuntungannya.

Lagi Cina diberikan kebebasan lagi mereka akan kerja kuat dan tidak menyalurkan wang mereka keluar negara. Ramai negara lain mengalu-alukan pelaburan orang kaya tidak kira mereka kaum mana. Kita juga harus sedemikian.

Apabila Cina merasakan Malaysia ini bagaikan syurga ekonomi mereka di dunia maka mereka akan cukup puas hati dan tidak akan menuntut apa-apa lagi hak sama-rata yang lain. Malah jika kita ujudkan pula satu zon keutamaan Cina yang mementingkan ekonomi Cina, mereka akan lebih takjub bahawa hanya di Malaysia sahaja Cina itu cukup dilayan istimewa sekali.

Mengapa tidak? Bukankah kita sudah ujudkan zon ekonomi untuk pelabur asing? Mengapa tidak manfaatkan hanya untuk Cina di Malaysia? Ini akan melenyapkan persepsi mereka tentang hak mereka apabila mereka dapati ada zon yang Melayu tidak dibenarkan masuk malah hanya bagi apek dan nyonya dia sahaja.

Lepas itu kita suruh orang Cina ini pilih: Mahu wang ke mahu politik? Percayalah, Cina akan 100% pilih wang. Jika tidak, itu bukan Cina. Itu mesti Cina sudah masuk Melayu namanya.

.. (gambar - suasana Chinatown di Toronto, Canada)

4 comments:

Conspiracy Theorist said...

Salam Bro Red1,

heheh,..gue sokong lu bro,..heheh..patut Menteri Keewangan di beri pada Cina tp puak2 kuat ugama lak bantah duit haram,..heheh..wat can I say..(,")

SAY NO TO NWO!! SAY BYE TO AnWaR & PLah!! SAY WELCOME TO FUTURE PM TGK RAZALEIGH aka Ku Li..insyaallah!!

yindanyan said...

lulu cina tala bisin
lulu lamai cina kaya
kalu cina raya habis kedai lutup
sampai setengah bulan libih
sebab cina mahu semayang ka?
gulayu tala tempat mahu beli gula
oo manyak penin itu jam
bulum raya cina gulayu mesti beli gula lulu.


cikalang kalu cina raya
raya satu sudah buka kedai
apa pasai?
sudah buang agama cina ka?
sudah misikin ka?
sudah jadi gulayu ka?

elon said...

bahasa jawi
satu bahasa
satu nusantara
selamat hari raya
maaf zahir batin
jemputlah masukke
laman sawang
http://elondelone.blogspot.com
taceh

ana muslim said...

menarik, saya pun sokong pendapat ni...

let the best do their best, then we can harnest the best out of each race..