07 February, 2009

Kelas Inggeris - Artikel XVI

Daripada tak faham sudah jadi faham pulak undang-undang. Tetapi perlulah ada sedikit ilmu bahasa inggeris. Perhatikan rangkap berikut: 

Perak State Constitution: Artikel XVI(6): “If the Mentri Besar ceases to command the confidence of the majority of the Legislative Assembly, then unless at his request His Royal Highness dissolves the Legislative Assembly, he shall tender the resignation of the Executive Council”.

Compare with the Federal Constitution:

Federal Constitution: Article 43 (4): “If the Prime Minister ceases to command the confidence of the majority of the members of the House of Representatives, then, unless at his request the Yang di-Pertuan Agong dissolves Parliament, the Prime Minister shall tender the resignation of the Cabinet.”

Ramai yang cuba menafsir benda yang sampingan iaitu satu menyebut Dewan Undangan dan satu lagi menyebut Ahli-ahli Dewan. Kedua-dua benda itu tidak menjurus kepada soalan yang saya menafsir secara berikut.

Menurut kedua-dua rangkap tersebut ada satu subject iaitu MB atau PM yang memegang teraju kerajaan. Ia menyebut "Apabila Mentri Besar..." atau "Apabila Perdana Menteri..". Dengan itu, tindakan atau kandungan artikel adalah merujuk kepada si-penama dan bukan Sultan atau YDPA. Ingat, MB not Sultan should act - MB yang disuruh bertindak.

Dalam artikel tersebut disebut keadaan, yakni sudah jelas apa keadaan itu, "gagal memperolehi kepercayaan majoriti Dewan/Ahli2 Dewan". Sepertimana saya sebutkan Dewan atau Ahli2 tidak timbul kerana mereka bukan subjek tetapi sebahagian dari keadaan. Pokoknya hilang kepercayaan majoriti.

Seterusnya artikel mengarahkan subjek yakni MB supaya melakukan dua perkara sahaja:

1) Bubarkan Dewan (atas permintaan MB, Sultan membubarkan)

ATAU

2) Letak jawatan

Hanya perkara (1) yang menjadi isu. MB berkenaan telah menjalankan arahan artikel sebiji ayat tersebut. Yang menentukan pembubaran tidak disebut Sultan malah dengan jelas menyebut:

atas permintaan MB (at 'his' request), 

barulah Sultan membubarkan (the Sultan dissolves). Maka Sultan tidak ada kuasa eksekutif melainkan sebagai tindakan 'adat' - 'ceremonial'.

Tiada ayat terselit, tersurat, tersirat yang mengatakan "Sultan has the option, or can delay, or can withhold, or can differ, or can direct". Elek.

Sekian kelas bahasa inggeris bagi maksud memperjelaskan ini bagi tujuan penyaksian sesiapa yang berkenan.

2 comments:

Cikli said...

salam,

tafsiran yg bagus dan mudah difahami.

saya setuju, subjeknya mb, dymm to dissolve dun tu utk adat dan ceremonial saja.

mcm juga bila undang2 baru dibahas dan dilulus di parlimen, dewan negara rubber stampkan dan terus ke agung utk tandatangan. jika agung tak sign pun dalam masa 2 minggu, ia tetap efektif sbg unden-unden.

DNA said...

salam..
abg reduan..
saya pelajar daripada IPTA.
Ingin menemubual bicara abg reduan mengenai ERP..harap abg reduan sudi meluangkan masa.tq
ini email saya
scoden_84@hotmail.com
019-3808876