01 January, 2021

BAB 4 - MENDEKATI ORANG BUKAN ISLAM

 

Saya sering perlu mengingati diri dan pembaca bahawa saya bukan Melayu, tidak masuk Melayu dan tidak minta dilahirkan bangsa Cina. Ini fakta penting kerana ia membawa maksud tepat dengan misi saya selama ini. Apabila saya memeluk Islam, saya terpaksa berdepan juga dengan umat yang berketurunan Islam. Ia bukan satu keburukan malah satu rahmat kebaikan yang panjang lagi jika ingin diolah. Kepada saya, banyak rahsia saya menyelami dalam kancah dinamik campuran antara dua kaum besar ini.

 

Saya anggap Malaysia ini bertuah kerana ia mewarisi dua kaum lain dari dua alam budaya yang terbesar iaitu China dan India. Tiada negara lain dalam dunia ini yang ada dua kaum ini bersama, tetapi masih kekal budaya dan bahasa masing-masing. Hanya di Malaysia kita ada keistemewaan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil. Ini merupakan potensi jambatan kepada kedua-dua budaya yang bakal menentukan masa depan dunia abad ke-21.

 

Apabila saya memeluk Islam, saya sebenarnya melalui satu escapism atau melarikan diri dari masalah hidup sendiri. Saya juga cukup tertekan dengan bahasa Mandarin yang payah. Saya mudah terima nama baru tanpa terfikir bahawa Islam tidak tuntut seorang mualaf menukar nama, budaya atau lari dari keluarga kandung sendiri. Saya inginkan kehidupan yang baru.


Tetapi setelah mengenal Islam,  saya sedar Ia adalah perancangan Allah, mengwujudkan  manusia dalam aturan pelbagai kaum dan budaya berlainan dan sering nampak bertentangan. Saya mula menghargai warna kulit saya dan lidah bahasa ibunda saya.


Semasa kami berdialog dengan Persatuan Cina menerusi pentas PAS,  saya perhati masyarakat Cina aliran bahasa Cina  adalah berbeza dengan saya yang beraliran bahasa Inggeris. Mereka lebih mempercayai soal spiritual dan mudah terima Islam. Tetapi masalahnya mereka tak dapat terima fahaman perkauman yang mengancam kepentingan budaya dan kaum mereka. Saya anggap ada terdapat salah faham di kedua-dua pihak terhadap satu sama lain.


Boleh dikatakan adalah memenuhi kepentingan politik pihak tertentu untuk salah faham ini berterusan. Fahaman yang sebenarnya terdapat dalam Al-Qur'an itu sendiri. Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang menyokong kuat usaha berdialog dengan kaum Cina di Malaysia pernah memberitahu dalam ceramah kepada mereka bahawa bahasa dan warna kulit mereka adalah sebahagian dari tanda kebesaran Allah. Sesiapa yang ingin menukarkan sesuatu bahasa kaum itu sedang cuba melawan dan cuba mengubah umpama langit dan bumi, yang sama-sama ayat Allah.


Namun ada dikalangan kaum lain menganggap apabila sesuatu kaum berada dibumi lain ia harus patuh kepada budaya kaum majoritinya. Malaysia bukan negara China atau India maka kenapa ia harus menerima budaya negara asing?


Sepertimana saya tersebut sebelum ini, suasana istimewa dengan Malaysia merupakan peluang yang besar bagi akhirnya kita menghilangkan kedua-dua budaya terbesar ini secara satu kancah politik yang baru. Memang India pernah diperintah berkurun-kurun oleh dinasti moghul Islam. Cina pun dibawah dinasti Ming, penuh dengan unsur Islam. Laksamana Cheng Ho pun dikenali sebagai dari keturunan Islam. China pun pernah hantar Puteri Hang Li Po untuk jalinkan perhubungan baik dengan Kesuktt Melayu Melaka masa itu.


Kenapa kita tidak dapat mencernakan satu natijah yang lebih baik ke atas suatu keadaan yang sebenarnya tidak semestinya dipandang buruk? kesudahan dengan cara pemikiran bumi yang lalu. Ia harus kembali kepada cara pemakaian langit. Islam adalah satu agama yang neutral. Ya tidak membezakan keturunan atau kaum atau kasta. Allah pencipta hanyalah takwah masing-masing. Falsafah ini boleh diterima oleh semua.


Nik Aziz pernah memberitahu bahawa ai adalah lebih baik Islam dipimpin dengan peranan besar kaum Cina di Malaysia. Mereka lebih kaya dengan potensi zakat yang besar. Mereka cukup tekun bekerja dan lebih berdisiplin. Yang penting sekali mereka lebih bersatu berbanding dengan orang Melayu. Saya teringat Nik Aziz memberitahu saya secara peribadi, sekiranya Islam tidak datang kepada orang Melayu, mereka tidak lebih daripada Sakai yang pakai cawat duduk dalam hutan. Dia cukup benci fahaman perkauman dan suka sekali umat lain diajak menerusi agama dan hidayah Allah.


Dengan umat Melayu berjumlah majoriti melebihi 60 peratus dalam negara kita, memberikan mereka satu peluang yang hanya mereka ada, berbanding dengan kaum-kaum lain. Mereka boleh bersifat defensif dan mengambil sikap seolah mereka senantiasa adalah mangsa, dalam apa jua keadaan, atau mereka mengambil kedudukan yang lebih tinggi, memimpin seluruh negara ke arah satu hala tuju semua kaum boleh menerima.


Inilah visi yang saya nampak. Semasa PAS berdialog dengan orang Cina, ramai mereka setuju dengan cara PAS ketika itu memisahkan soal politik dari unsur kaum dan mentadbir lebih dari keadilan agama. Tetapi visi tersebut tidak dapat sokongan penuh daripada parti-parti politik lain.  sapu kontrak balak di kalangan ahli PAS itu sendiri.


Kini saya mengambil sikap misi ini tidak boleh diharapkan ke atas bahu beberapa pemimpin Islam sahaja tetapi atas bahu seluruh umat Islam secara berjemaah. Firman Allah dalam Surah Al-Imran ayat 103 adalah cukup jelas. Adalah wajib orang beriman berpegang kepada Tali Allah dan dilarang berpecah-belah. 

Selagi umat Islam di negara ini, yang kebanyakannya terdiri dari kaum Melayu, tidak dapat bersatu padu atas prinsip Islam, selagi itu kaum Melayu tidak akan maju dan negara ini tidak dapat mencapai potensi penuhnya. Kita tidak boleh beredar ke satu tahap yang lebih tinggi.

Kaum Cina tiada lagi falsafah hidup melainkan makin moden dan terhakis keasliannya. Generasi muda mereka makin berhijrah ke cara hidup Barat dan hilang keperluan untuk pertahankan identiti kaumnya sendiri. Hanya yang berbahasa Cina di bandar dan pekan yang rasa keperluan tersebut tetapi berapa lama mereka boleh bertahan?


Adalah merugikan kita sekiranya kaum Cina menjadi seperti apa yang berlaku kepada kaum Cina di Indonesia dan Thailand. Asimilasi penuh tidak semestinya membantu kaum Bumiputera. Kita masih boleh membezakan antara China dan bukan Cina ataupun nama dan bahasa mereka sudah diubah. Kerjanya sama berlaku di Amerika Syarikat. Orang berkulit hitam walaupun berbahasa berbudaya yang sama dengan orang berkulit putih, masih menaruh dendam yang mendalam di antara satu sama lain.


Saya juga ada terbaca tentang Bani Keturah iaitu keturunan dari isteri ketiga Nabi Ibrahim AS, yang dikatakan disebarkan ke benua Asia dan mungkin meliputi kaum Monggol sehingga kaum Jawa. Ini juga merupakan peluang yang memberi alasan untuk kita bersatu. Kenapa kita tak cari alasan bersatu dan ingin pula cari alasan berpecah? Umat Nusantara ini pernah bersatu dibawah Champa atau Majapahit. Kini peluang untuk bersatu kembali, hanya terletak pada agama Islam yang menjadi identiti yang sama banyak kaum di Nusantara.


Agama lain seperti Buddha dan Kristian, tidak cukup kuat berbanding Islam yang diredhai Allah. Hanya orang yang beriman dengan mengenal ayat Allah, dapat melihat bukan saja peluang ini, tetapi tahu caranya untuk mencapai visi tersebut.


Masa itu sebabnya saya gunakan peristiwa viral di Sungai Buloh untuk mengutarakan penyelesaian sebenarnya bagi masyarakat Melayu yang terlalu lemah dari segi ekonomi, politik dan sosial berkongsi berbanding dengan kaum Cina. Memang bukan hasrat saya untuk meneguk di air keroh, menularkan nama sendiri. Saya rasa cukup terharu dan yang  jutaan orang menonton saranan saya dan memberikan komen yang positif. Ramai yang kata apa yang Abang Cina Apek Mualaf ini cakap adalah betul. Iaitu selagi orang Melayu tidak bersatu atas fahaman Islam, selagi itu keadaan tidak akan berubah.


Saya gunakan pengalaman hidup saya sebagai seorang Cina yang biasa dengan alam kebendaan dan gengster Cina, bahawa tiada apa keistimewaan yang mereka ada ke atas orang Melayu, melainkan menggunakan wang dan wanita. Beberapa orang Melayu juga tidak boleh disalahkan sekiranya sentiasa jadi mangsa kepada sogokan tersebut. Mereka mengamalkan falsafah hidup yang salah selama ini.


Saya menyifatkan falsafah hidup tersebut lebih kepada adat dan berlawanan dengan akidah. Ada orang yang menganggap sekiranya dia dilahirkan dan keluarga Islam maka tidak sekali-kali ia akan masuk neraka. Ada orang menganggap sejahat-jahat orang Islam, adalah lebih baik dari sebaik-baik orang kafir.


Fahaman adat sedemikian adalah mudah untuk dihilangkan. Perlu alim ulama nya memberi penjelasan tentang fahaman yang tidak berlandaskan kepada Tauhid sebenarnya. Banyak perkara dalam ilmu Fekah bermasyarakat yang umat sendiri tidak menyedari sebagai berlawanan dengan kehendak Allah.


Namun tidak mudah untuk mengubah satu tanggapan yang dipegang oleh segelintir dari kita sekian lama. Maka dengan video tular saya diterima begitu meluas adalah satu petanda yang cukup baik. Apakah masyarakat Muslim di negara ini memang menyokong penuh ke arah satu visi yang benar-benar berlandaskan agama? Daripada sambutan dan pesanan peribadi mereka hantar kepada kotak mesej saya, saya percaya itu adalah keadaan benar. Kesedaran sebahagian besar daripada kita tetap sudah ada. Saya cuma mendedahkannya.

No comments: