21 January, 2013

Mahathir Membongkar Isu Kerakyatan

Ramai sangka Dr. Mahathir ini bodoh dengan membongkarkan sebesar-besarnya amalan memberi kerakyatan kepada orang asing di Sabah supaya dapat mengundi dalam PRU yang silam. kini dan selama-lamanya.

Sepertimana saya sering meletakkan insan bernama Mahathir Mohammad ini, adalah beliau merupakan seorang pakar strategi perang politik terhandal abad ini.

Cuba anda tertanya-tanya beberapa soalan berikut:
1. Mengapa Dr. M membuka pekong di dada sendiri? Bukankah ini akan menaikkan lagi kemarahan orang Cina atau pengundi bukan Melayu?
2. Bukankah ini akan memusatkan perhatian kepada lebih ramai pengundi mee maggi terutamanya dari negeri Sabah?
3. Bukankah ini meletakkan pentadbiran Najib dalam gelas air yang kotor dan sanggup bermain kotor untuk menang PRU nanti?

Bukankah semua ini lebih melemahkan kuasa BN malah sekiranya BN menang pun akan menang lebih tipis lagi? Ya dan tidak.

Ya, sekiranya, anda menjawab ya kepada semua soalan ini maka saya pun jawab, ya, itulah yang Dr. Mahathir mahu. Tidak sangka-sangka ya? Fikir, fikirlah. Apakah strategi perang seorang Master of Art of War seperti Sun Tze akan melakukan dalam apa jua keadaan? Pertama beliau akan mengambil kesempatan supaya naik pihaknya dan jatuh pihak lain. Siapa pihak Dr. M? Tidak lain anaknya serta konco-konconya selama ini. Tidak perlu sebut nama mereka satu persatu tetapi memang mereka tetap ada. Jika tidak, macamana Dr. M boleh begitu berkesan sepanjang hayatnya. Dia tau seni membina jaringan kongsi gelap sendiri. Ini semua belajar dari mengkaji prinsip-prinsip murni kitab Sun Tze.

Kedua, sekiranya menang tipis BN nanti, tentu sekali Najib akan berangkat pergi sepertimana PakLah telah berangkat pergi sebelum ini. Ini petanda baik kerana Muhyidin Yasin akan naik ganti, dan siapa pula akan naik ganti beliau? Siapa pula naik ganti yang naik ganti? Naiklah setapak anak Mahathir. Kemungkinan besar sebagai Naib Presiden Umno. Tidak mustahil sebagai Timbalan Presiden pun kerana akan berlaku perlawanan sengit pelbagai penjuru tanpa calon yang berprestasi tinggi sehingga memberi laluan kepada anak Sun Tze yang cekap mengatur bidak seterusnya di papan catur dalaman Umno.

Walaupun Umno BN kalah pun ini petanda kehebatan zaman Mahathir yang sebenarnya. Iaitu, selepas Mahathir, tiada lagi kekuatan pada orang Melayu atau kestabilan politik buat negara kita. Sepertimana Attila the Hun, seorang pemimpin aliran Tartar yang ganas pernah mengatakan, "Tidak cukup saya menang, tetapi semua lain perlu mati".

Tidak, kerana Dr. Mahathir lebih sedar yang sekiranya Melayu ini tidak bersatu maka akhirlah hayat Umno dan Kesultanan Melayu buat selama-lamanya. Tidaklah serta-merta tetapi gerak gergajinya sudah dimulakan. Dengan membongkarkan ini memang buat bukan Melayu marah, tetapi ia menyentuh sanubari jiwa Melayu. Mengapa anda perlu beri hak undi kepada orang lain? Ini balik kepada zaman penubuhan Malaya dan zaman kemerdekaan dulu-dulu. Tanpa itu kita tidak dapat merdeka. Itu soalan hantu yang paling penting. Melayu tidak akan habis fikir jawapannya sampai bila-bila kerana ia keadaan 'Catch-22'. Telan mati bapak, muntah mati emak. Tak buat apa-apa mati semua.

Hari ini, suasana politik kita tidak lagi aman. Ramai yang akan mengemukakan tuntutan. Lihatlah keadaan di Amerika Syarikat yang parah dan makin parah - makin tinggi hutang negara dan makin krisis politik dalaman. Malah dalam saluran CNN semalam, Fareed Zakaria telah mengemukakan cadangan reformasi imigresen untuk menyelamatkan krisis ekonomi.

Kebanyakan pengundi di bawah tidak hirau semua itu. Mereka golongan muda yang baru dapat IPhone dan akaun Facebook. Mereka generasi 'feel-good'. Mereka mahu kepuasan hidup secara kebendaan dan secara serta merta. Generasi 'fast-food' orang kata. Tetapi dah ditambah dengan 'bistro kopitiam' yang selesa dan lebih tinggi harga kemasukkan ahlinya.

Maka Mahathir dapat membaca perkara semudah ini. Dia doktor yang membaca banyak perkara termasuk statistik risik yang beliau masih ada saluran rahsia yang membekalkannya. Beliau begitu tepat dalam ramalan PRU yang lepas. Beliau mengambil bahagian walaupun kerusi belakang tetapi nampak dan bertindak lebih jauh dan mengkagumkan.

Hari ini Najib sebagai PM yang baru tidak buat apa yang Pak Lah buat, iaitu jangan cari gaduh dengan Mahathir tetapi akur segala-gala kehendaknya. Tetapi Mahathir yang jahat politik tidak akan taat balik malah akan cari jalan yang lebih licik untuk jatuhkan PM terkini ini. Jalan yang tidak nampak bertentangan dengan kerajaan dibawah Najib atau mana jua kerajaan sebelumnya sejak zaman Tunku Abdul Rahman. Caranya? Fikir, fikirlah.

Sebenarnya, jika kita perhati susunan ayat dan kata-kunci yang digunakan oleh Dr. Mahathir adalah cukup licik dan terpilih. Baca balik ayat-ayatnya satu persatu. Beliau berhati-hati dengan alasan yang susun tepat. Beliau kata, rakyat baru itu mengikut kelayakan dan seterusnya meletakkan perbandingan zaman Tunku Abdul Rahman yang memberi kerakyatan dalam kontrek sosial kepada orang Cina dan India di Persekutuan Tanah Melayu masa itu. Sekiranya Cina dan India boleh jadi rakyat begitu sahaja kerana 'tinggal dan kerja lama' di sini, mengapa tidak orang Indonesia dan Filipina yang telah 'tinggal dan kerja lama' di sini?

Ini sebenarnya satu perangkap yang jauh lebih mendalam implikasi kepada masa depan kita semua nanti. Ia mengingatkan seorang anak yang nenek-moyangnya pernah meninggalkan kepadanya satu khazanah yang berharga. Anak itu perlu menuntutnya atau menyaksikan harta pusakanya hilang begitu sahaja buat selama-lamanya.

Selepas ini saya akan mengambil masa memberi analisa bagaimana BN masih tetap akan menang dalam PRU 13. Tetapi jangan lupa perhati dengan rapat gerak geri pakar perang Sun Tze kita. Saya tetap menjadi peminat setia sepanjang hayatnya. Makin tua makin menjadi.

3 comments:

jali meow said...

assalamualaikum,harap saudara penulis daam keadaan sentiasa sihat, saya ada soalan yang mau ditanya kepada penulis,

apa tujuan Dr Mahathir buat semua nie?.

dan saya ucapkan terima kasih kerana saya membaca dari awal kisah analisis dari tahun 2008 yang saudara ulaskan dan saya bandingkan dengan situasi sekarang..ia memberi satu 1 ilmu yng saya boleh terapkan..sekian terima kasih..

Redhuan D. Oon said...

Jali,
Terdapat dua teori saya tentang Dr. Mahathir:
1. Sebagai politikus yang berkepentingan diri semata-mata tanpa mengjiraukan orang lain. Ini teori yang banyak diguna-pakai oleh kawan-kawan saya bahawa Dr. M ini adalah rakus kuasa, korup dan senantiasa mengatur langkah untuk kekal berkuasa samada menerusi proksi atau akhirnya anaknya sendiri, Mukhriz yang kini aktif dalam Umno dan Kerajaan sebagai Timb. Menteri.

2. Dr. Mahahtir ini jujur dan ikhlas dalam cintanya kepada politik tanahair maka tidak dapatlah dia berdiam diri melihat sesuatu yang dia begitu prihatin jatuh tanpa dibela. Beliau begitu intim tentang soal kemajuan orang Melayu tanpa kira dari rumpun mamak atau Jawa, tetapi entiti Melayu Muslim yang semua umum terima.

Saya rasa ia ada sedikit campur aduk antara 1 dan 2. Iaitu beliau begitu bijak sekali serta mempunyai jiwa yang amat tinggi dalam emosi untuk kejayaan kerjaya politik sendiri.

Sama seperti orang lain yang ber usaha lain seperti sebagai penternak lembu tentu sekali ingin menjadi penternak terbesar negara, atau pengusaha restaurant tentu sekali ingin restaurannya terus berkembang.

Dr. Mahathir ini susah saya anggap sebagai korup sepertimana ramai pembangkang ingin mengaitkan kerana Ketua Pembangkang pun dikaitkan dengan amalan dan kroni yang sama.

Saya lebih melihat Dr. M secara nyata mengikut cara dia mengendalikan sesuatu, kerana dari situ kita boleh baca tentang sifatnya yang sebenar.

Saya masih terus membaca apa yang saya sempat atau terserempak mengenainya dan banyak bersumberkan dari pihak ketiga yang menjadi saksi beberapa peristiwa yang melibatkannya.

Pendek kata saya masih tidak 100 peratus jelas mengenai makhluk politik ini.

Terima kasih atas pertanyaan saudara/i

Wasalam!

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI