31 July, 2010

Mahathir Perlu Selamatkan Ling Liong Sik?

Apabila Tun Dr Ling Ling dibawa ke mahkamah dua hari lepas atas tuduhan menipu kabinet, ia adalah kes yang cukup besar maknanya. Pertama, kabinet yang Tun tipu masa itu diketuai oleh seorang lagi Tun (masa itu Dato Seri) Dr. Mahathir Mohamad. Sepertimana semua sedia maklum, rakyat Malaysia yang paling berpengaruh kini masih merupakan Dr. Mahathir dan beliau mampu menyelamatkan Tun Dr. Ling-a-Ling. Soalnya, apakah betul analisis ini?

Dr. Mahathir merupakan akitek atau perancang paling licik yang menjatuhkan Pak Lah sebelum ini. Dr. Mahathir jugalah yang mampu bermain tali dengan PM sekarang, iaitu Najib Razak, kerana Najib terjerumus dalam kes antarabangsa Altantuya dimana kredibilitinya disoal dan amat memerlukan tokoh bijaksana seperti Dr. Mahathir untuk menyelamatkan. Tentu sekali Dr. Mahahtir bukan sahaja akan cuba menyelamatkan tetapi akan lebih cuba mempergunakan. Inilah seni politik tersemat. Dalam sains politik, semuanya betul. Tetapi dalam seni politik ada yang tak betul kerana hendak membetulkan yang tidak boleh betul. Dalam bahasa Inggeris ia disebut, "Politics is the Art of the Impossible".

Nampak seolah ini dipergunakan oleh Najib untuk cuba mengawal Dr. Mahathir supaya lebih serius menyelamatkan imejnya daripada memperkudakan kedudukan trofinya (buat wayang je) yang tidak stabil. Dengan didakwa Dr. Ling tadi, maka Najib memegang satu kad pakau mata satu yang boleh memaksa Dr. Mahathir berfikir lebih dalam lagi apa harus dilakukan seterusnya.

Rakyat pula terpingga dan ada yang tersorak seronok kerana menyaksikan seekor jerung kelas satu diheret ke mahkamah dengan begitu rendah diri dan sedih bagi keluarga dan konco-konco Dr. Ling.

Mahathir perlu berfikir panjang dan lebar. Kes Anwar belum selesai. Kes Ling baru nak buka. Ah.. buat PRU la. Amacam Najib? I sokong you habis-habis. Lepas Anwar masuk dalam kita bubar. Saya banyak ide baru. Pasti ade yang terkene. Cina ini saya kenal semua. Saya tau cuit mereka. Kita guna Perkasa, lepas tu kita tangkap Ibrahim Ali tu last minute. Gerentee lekat hati kaum Cina. Yang India pula, kita tangkap juga Samy Vellu.

Sebenarnya, saya rasa adegan di atas ini sudah main lama dah dalam otak 'Inception' Dr. Mahathir. Kan dah kata dulu, dialah mastermind ala Sun Tze's Art of War. Apabila kuat, buat macam lemah. Apabila lemah, buat macam kuat. Kini dialah yang kuat. Dia buat macam lemah. Sebenarnya mungkin Dr. Mahathir sudah merancang supaya beberapa kroni politiknya (berbeza dengan kroni bisnes seperti Eric Chia, Daim Zainudin dan Vincent Tan) akan masuk dalam untuk mengharumkan nama Najib. Selama ini rupa-rupanya Najib dalam tangan Dr. M.

Kesian Anwar, Ling dan Samy.

Tahniah Najib, menang lagi PRU13 nanti.

2 comments:

armouris said...

info tentang Dr. Mahathir di SIHAT SELALU - Rahsia Muda Dr. Mahathir

batunisan said...

saya cukup berminat dengan teori art of war saudara..
jika boleh terus menulis tentang teori ni dan relevannya dengan politik sekarang..