23 August, 2009

Soal Kiasu

Perkataan Kiasu bermaksud 'Takut Kalah' dalam bahasa Hokkien, iaitu bahasa bapa saya. Bahasa ibunda saya adalah Kantonis. Nak tahu dalam bahasa ibunda saya, 'Takut Kalah" berbunyi KhengSeh. Jelas bunyi Hokkien lebih mudah dari bunyi Kantonis. Padahal Kantonis lebih popular di Malaysia dan Singapura dan Hong Kong.

Kiasu ada makna positif. Ia mungkin terungkap semasa seorang Cina mencabar kawannya dalam bertarung, samada di meja perniagaan atau meja makan atau meja judi. 'Lu takut kalah kah? Letaklah lagi banyak. Apasal sikit-sikit? Lu Kiasu!' Ini satu sikap positif. Lainlah dengan orang Melayu. Bukanlah sahabat kita orang Melayu takut kalah atau takut bertarung lebih-lebih. Tetapi tidak ada kawannya yang mencabar. Harap faham maksud saya!

Sekarang kita lihat kepada mana biasanya perkataan Kiasu digunakan iaitu terhadap orang Singapura, tempat tumpah darah ibunda dan saya. Mengapa orang Cina malah lebih kepada Cina di Singapura sendiri yang memberitahu saya bahawa ada antara mereka yang kiasu? Hairan saya kerana orang Singapura sanggup kutuk orangnya sendiri. Mungkin kerana negerinya kecil kerana berada di atas satu pulau yang lebih kecil dari Kepulauan Batam yang betul-betul di bawahnya! Itulah perkataan yang terlintas dalam kepala kita apabila kita melihat Singapura menang kes pulau kecil atau lebih tepat lagi secebis batu menjadi haknya. Mudahlah kita sebut, 'kiasu betul. Batu kecil pun nak'.

Memang masyarakat Cina dalam menggunakan perkataan kiasu tidak lain tidak bukan lebih bermaksud mencabar supaya lebih menang dan lebih berjaya. Bukan lebih mengalah. Ini saya dapati dalam jiwa saya sendiri asyik ingin menang dan tidak suka kalah. Tetapi apabila saya lebih bergaul dengan masyarakat Melayu saya dapati jiwa Melayu ini amat berbeza. Mereka lebih lemah lembut malah lebih suka mengalah daripada bergaduh! Ini kepada saya lebih serasi dengan jiwa saya kini. Apakah saya sudah dimelayukan? Entahlah. Tetapi cara mengalah itu adalah baik terutama dalam permainan catur. Ia dinamakan gambit. Apabila lawan makan bidak kita yang ditawarkan, kita dapat mengenal kelemahannya disamping mendapat kedudukan lebih baik kerana memesong bidak penyerang ke tempat yang kita mahu.

Kesimpulannya, takut ke tidak kepada namanya kalah tidaklah penting. Yang penting menang tak di akhirat nanti.

Salam Ramadhan Al-Mubarak. Tak mungkin bulan puasa ini kita kiasu dengan Iblis yang memang terikat bulan ini. Alhamdulilah cukup suka hamba yang bulan mulia ini sudah bermula.

3 comments:

Tajjawad said...

Mohamad Sabu kiasu ke tidak?

Tajjawad said...

Salam Ramadan Kareem.

mr edz said...

dah lama tak jengok sini..