02 May, 2008

Fanatisme Sepanjang Zaman

Tidak perlu kaji tentang sejarah manusia, tetapi sejarah hidup saya sendiri pun saya pernah dan sedang menempuh ramai manusia yang sedikit sebanyak ada fanatisme tersendiri. Seseorang fanatik itu akan berpegang kepada kepercayaannya tetapi dengan cara:
1) Menolak semua maklumat atau kaedah baru yang mungkin mengugat kepercayaan atau bahasa mindanya, tanpa soal periksa.
2) Takut kepada kritikan atau benci pegangan orang lain yang mungkin tidak senada atau setinggi kepercayaan dengannya.

3) Bertindak menyisih atau bersendirian daripada bercampur-baur dengan pegangan orang lain.

4) Tidak mengendahkan keselesaan tetamu atau lawannya yang terpaksa menerima dihina atau dikutuk dengan kata-kata nista dan asing kepada mereka.

5) Masih yakin bahawa kepercayaan yang dia duduk menganuti selama ini adalah yang maha benar dan tidak ada syak di dalamnya sedikit langsung pun.

6) Bahawa mereka lebih holier than thou - lebih suci dari anda.

Andalah yang berdosa, andalah yang masuk neraka. Kita tidak. Kita maha suci, dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki. Tidak boleh disoal langsung. Jika tersoal menandakan kelemahan minda dan hati anda yang masih belum jelas. Belum cukup tarbiyah. Pergi belajar lagi.

Apakah seseorang yang benar itu boleh mempunyai mana-mana ciri yang di atas? Bolehkah kita sebagai seseorang muslim mengkaji semula agama kita dari mula sehingga akhir? Jawapan yang saya belajar sebagai seorang muslim ialah 'Ya'.

Banyak hadis yang menasihati kita supaya mengkaji dan terus mengkaji tentang ilmu Allah yang tidak ada penghujungnya. Malah seluruh pengetahuan manusia hanyalah senisbah setitik air berbanding dengan seluruh air yang ada pada lautan. Cuba berfikir. Tidak mungkin kita habiskan setitik air itu, apatah lagi menyelami sehingga lautan yang dalam. Apatah lagi seluas memusing satu bumi.

Sesiapa yang tidak mengaji atau berhenti dari terus menerus menuntut ilmu agama, maka saya anggap mereka itu taklid, dan taklid itu tidak dibenarkan berpanjangan sehingga mati.

Hadis sahih masyur menyatakan, "Thalabul ilmi faridatun alaa kulli muslim" - Menuntut ilmu itu wajib ke atas setiap muslim.

Begitu juga, "Awaluddin Makrifatullah" - Permulaaan dalam agama adalah mengenal Allah. Ini semua menuntut kita berilmu bermula dengan mengenal siapa Tuhan kita yang sebenar-benarnya dan jangan kita menyangka buruk terhadapNya atau tersilap sangka tentang kekuasaanNya.

Lagi berilmu yang benar, lagi betul pegangan kita. Lagi payah musuh mengugatnya.

Apabila saya berada dalam gereja pun ada fanatisme dikalangan satu gereja ke satu gereja yang lain. Ada yang Katholik, menganggap diri merekalah yang sahih dan tertinggi pegangan mereka. Ada Protestan pula yang memprotes fahaman Katholik. Ada pula Seventh Day Adventist, Mormon, Pentecostal, Brethen , Jehovah Witness, Sun Moon (al-Masih dari Korea!).

Rata-rata ada yang moderate dalam pembawaan dan percakapan mereka tetapi ada jua segelintir yang fanatik dan mempercayai mereka sajalah yang betul dan orang lain semuanya salah atau masih dalam jahiliyah lagi.

Apabila saya meninggalkan gereja ke masjid pun saya terjumpa pelbagai kumpulan yang bersifat fanatik dengan pegangan dan penjelasan masing-masing. Orang Tabligh ada yang baik sepertimana ada padri yang baik hati, tetapi beberapa dari anggota fanatik pula akan membenci kita sekiranya kita tidak setuju dengan pendapat mereka. Contohnya mereka kata kita lemah iman, padahal saya menolak pendapat itu. Saya anggap Iman kita kuat, tetapi Islam kita terpesong. Mereka anggap mutiara Allah di dalam rumahNya, padahal saya anggap mutiaraNya berada dimana-mana.

Ada fanatik Tariqat, sekiranya kita tidak tahu ilmu rahsia mereka maka kita ini macam bahalul. Ada PAS sekiranya kita ini tidak mahu bertakbir tetapi bertepuk tangan maka kita ini tidak beradab. Ada yang UMNO menganggap PAS it kolot. Ada yang Syiah menganggap mereka yang Sunni itu sesat. Ada yang Sunni menganggap Syiah itu over (supaya berlaku adil, kena kutuk semua sama rata).

Ada yang tidak beragama menganggap mereka yang beragama itu sebagai tertutup otak.

Ada yang memakai hijab melihat mereka yang tidak berhijab sebagai penghuni neraka. Ada yang berilmu melihat mereka yang bodoh itu lagi bodoh dari bodoh. Ada yang berizajah melihat mereka yang tidak berijizah sebagai bukan bertaraf elit.

Ada yang berbahasa Inggeris menganggap yang tidak boleh sebagai belum global. Ada yang pandai menyanyi menganggap sesiapa yang tidak tahu lagu terbaru sebagai ketinggalan. Seterus dan seterusnya, ramai fanatik yang kita boleh kutip dalam perjalanan hidup kita.

Seringkali fanatik itu tidak dapat berhujah dengan baik kerana akan cepat emosi dan melenting. Mereka juga akan mencari hujah sengaja untuk mengalahkan dan mengaibkan lawan. Mereka menganggap tindakan mereka itu siuman dan beradaban terkini.

Sekiranya lawan mereka keluarkan hujah yang boleh mematikan hujah mereka, mati-mati mereka tidak akan berhenti sejenak dan terfikir apakah mungkin fakta baru itu betul atau tidak. Jarang mereka meminta fakta tambahan dan rujukan baru untuk balik mengkaji dengan lebih mendalam dan lebih saksama.

Dengan itu, sehingga kiamat golongan yang fanatik itu tidak akan menerima hidayah melainkan makin tebal kefanatikan mereka.

Islam adalah agama yang rasional dan berpegang teguh kepada Janji Allah yang Dia akan mengadili semua perbalahan manusia terutama bisikan dalam hati-hati mereka. Dan cara Allah membongkarkan sering dengan, "bukankah itu dalam hati kamu - kebencian kepada kebenaran?"

Allah meletakkan satu prinsip mengenai pegangan manusia. Bahawa walaupun mereka bersatu semua dan beriman atau sebaliknya tidaklah menjadi KehendakNya. Maka mengapa ia jadi sesuatu yang terlampau dikehendaki kita?

Nabi Muhammad pernah di tegur, "InnAntum ilanNadzir" - awak tidak lain melainkan seorang pemberi amaran sahaja.

No comments: