01 May, 2008

Jika Esok Awak Tiada

Satu hari seorang kawan kepada saya bagi tahu yang ia sakit teruk entah pasal apa. Maka dia akan bercuti sakit dan tidak dapat berjumpa dengan saya sepertimana yang dijanjikan sebelum itu.
Saya pun membalas beritanya itu dengan,"Alhamdulillah! Tunggu berapa hari nanti saya akan cek balik apakah anda masih ada."

"Aik, jangan! Doakanlah aku sembuh dan kekal di dunia", jawabnya dengan risau.

Lepas beberapa hari saya berjumpa dengannya. Dia anggap percakapan saya hari itu bergurau,

"Adeke berdoa orang masih ade?"

Saya menjawab, "Tak.. saya rindu mau kembali ke ramhmatullah dengan cepat. Jadi bila saya dengar ada orang lain kemungkinan pergi sebelum ku maka saya cemburulah".

Saya agak terkejut tetapi rasa insaf dan sedar bahawa Zikirullah dan mengingati mati itulah adalah amalan spiritual yang baik di sisi Islam. Ia dikatakan boleh memulihkan pelbagai penyakit hati seperti terlalu berpaut kepada dunia dan akhirnya susah sakit lagi tambah pula kerana pautan tersebut tiba-tiba terbuka dan lesap kerana Allah boleh menarik kita pada bila-bila waktu.

Saya (maaf banyak-banyak kepada mereka yang menjual Takaful) cukup tidak setuju dengan konsep insurans nyawa. Selalunya kawan yang duk kempen kat saya suruh beli saya tolak bukan kerana saya tidak ada cukup wang (memang pun) atau saya tidak sayang nyawa.

Tetapi saya sepatutnya lebih sayang akhirat kerana saya asyik teringat ayat dalam Surah Wad-Dhuha yang mengatakan Wal akhiratu khairu laka minal ulaaa - Dan sesungguhnya akhirat itu jauh lebih baik dari (dunia) ini.

Selalunya ejen takaful akan gunakan taktik yang dipinjam dari AIA atau insurans kuno,

"Tetapi bukankah tanggungjawab awak kepada anak bini sebagai amanah dari Allah awak kena sempurnakan makan minum mereka, lalu apabila awak tiada esok siapa yang akan menjaga mereka?

"Saya senantiasa menjawab, "Allah lah!"

Saya selepas solah berjemaah dengan anak bini saya sering akan memberikan sedikit kuliah agama,"Your father came to Islam from nothing. Your father brought you up from nothing. Your father shall leave you here with nothing. All I have I shall wakaf if any. But I leave you with knowledge of Allah. If you know who supports you and me all this while, I am thankful enough.
Always remember this. If anything should happen to you, who do you call out first?"

Sering anak-anak saya menjawab dengan 'Allah!" menandakan mereka sudah faham.

"Remember, remember, only Allah feeds you and only He helps you and only He listens to you. Sometimes your best friends will not listen nor help even if they can. Not that they cannot. But Allah is jealous for you did not ask from Him."

Lepas beberapa minggu saya akan menguji anak-anak saya,

"Today your father has no job and money is running out. Should I worry?"
Mereka akan jawab, "No, Allah shall bring us and you His rezeki!"
"Why, why, why?" saya uji lagi.
"Allah promised in that Ayat Seribu Dinar we always read together".

Apabila saya mendapat projek yang datangkan reazeki yang banyak, saya akan tanya lagi supaya memastikan mereka tahu dari mana rezeki itu datang sebenarnya.

Alhamdulillah, kini saya boleh meninggalkan dunia dengan tenang dan bahagia.

1 comment:

lutfiraffi said...

erk... tak tau nak cakap ape.... thanks for reminding me...