08 September, 2010

Mengapa Meminta Maaf Setahun Sekali?

Ini adalah tajuk setahun sekali kerana rata-rata kekawan Melayu meminta maaf zahir dan bathin. Kepada saya yang bukan Melayu merasakan pelik kerana sebagai seorang Muslim saya tidak sedar diajar secara syarie begitu. Tidak ada nas samada dalam Al-Quran maupun AsSunnah yang saya diberitahu saya perlu meminta maaf pada yaumil Aidil Fitri atau meminta dari sudut zahir maupun bathin tanpa disebut apa sebenarnya kesilapan berkaitan.

Sesiapa yang ada buat salah terhadap saya perlu perjelaskan kepada saya, berapa banyak dia termakan hak saya, fitnah apa dia terhadap saya, atau apa hutangnya terhadap saya, barulah saya boleh mempertimbangkan untuk dimaafkan :)

Yang saya tahu, meminta maaf ini wajib ke atas kita apabila berlaku kesilapan dan wajib diminta secepat mungkin dan dinyatakan kesilapan atau dosa kita. Tiada penangguhan diberikan. Sekiranya saya termakan harta anda, saya wajib memohon ampun secara terus terang berapa banyak yang saya termakan, barulah anda harus memaafkan saya. Lepas itu saya perlu beristighfar banyak-banyak kepada Allah kerana termakan perkara yang bukan hak saya adalah dosa besar di sisi Allah SWT. Perlu pula berjanji dan taubat nasoha yang saya tidak akan melakukannya lagi.

Tetapi oleh kerana rata-rata akan meminta maaf kepada saya, saya biarkanlah. Apa nak buat, saya sudah dikira masuk Melayu dan meraikan hari besar orang Melayu. Lagu yang diputarkan pula adalah lagu Melayu and asyik itu sahaja yang tidak mendatangkan suasana insaf dan tafakur sedikit pun kepada saya. Amalan memberi wang ang pau yang warna 'cheh' (hijau) pun anih sangat. Cukuplah rintihan setahun sekali saya ini. Jika soalkan sangat tradisi orang Melayu, ultra-sensitif pula. Oh ya, lupa pula.. jika tergores perasaan, minta maaflah ya?

1 comment:

LydSunshine said...

Nor Salida likes this. ~Kerana di blog, tiada option utk 'like' seperti di Facebook. :)