30 July, 2010

Anugerah Rasuah Negara

Kita sepatutnya mengadakan pertandingan tahunan untuk menawarkan pelbagai hadiah menarik termasuk satu Anugerah Rasuah Negara kepada tokoh politik maupun yang berkuasa ke atas pencapaian yang terbaik dalam bidang rasuah dan bukannya dengan cara hukuman penjara dan denda. Ini lebih bertujuan mengelak dan insentif awal kerana tokoh terlibat boleh mendapat hadiah terus dan elak dari melakukan rasuah dan kemudiannya baru dapat tangkap dan akhirnys semua pihak rugi termasuk dirinya sendiri.

Dengan tuduhan ke atas Tun Dr. Ling Liong Sik semalam, kebanyakan rakyat prihatin amat menaruh harapan bahawa ikan-ikan jerung lain yang sebenarnya ditangkap. Hanya Allah dan mereka sahaja yang terlibat mengetahui tentang berapa ramai lagi ikan yang masih berenang di luar sana dan berapa billion ringgit yang sudah teralir keluar. Ini menaikkan kos barangan kerana menurunkan kepercayaan dunia kepada kita sehingga turunnya nilai wang ringgit dan indeks Pelaburan Asing FDI.

Dengan menawarkan anugerah yang anggun dan membanggakan, bukan dengan menawarkan penyapu seperti yang dilakukan oleh Khir Toyo untuk kakitangan kerajaan negeri yang tidak mencapai prestasi. Tidak. Ia mesti lebih terhormat dan mesti ditujukan bukan kepada soal produktiviti kerja tetapi soal rasuah kerana ia kategori yang tersembunyi, paling menguggat ekonomi negara, keselamatan diri kita serta kerugian mutlak pembayar cukai semua.

Antara hadiah menarik bolehlah diminta sumbangan dari bakal hasil pendapatan mereka yang haram itu secara purata contohnya 5% yang semestinya memasuki jutaan ringgit. Kes PKFZ yang menelan berbillion ringgit tambahan sekiranya dikira 5% apalah sangat berbanding 95% pulangan hasil itu nanti.

Kaedah MACC dan Peguam Negara hari ini tidak efektif kerana cara mereka ialah dengan menyiasat, menangkap, mengheret ke mahkamah, dituduh dan diadili secara berpanjangan yang menelan kos yang berterusan merugikan lagi duit rakyat. Belum kira lagi ikan-ikan tersebut selalunya terlepas kembali ke lautan antarabangsa.

Sekiranya ditawarkan hadiah lumayan 5% dan pingat bebesaran serta anugerah berprestij tanpa hukuman penjara, saya percaya ramai yang akan tampil ke hadapan dan MACC pun bolehlah dikecilkan dan tidak pula takut ditawarkan rasuah pula oleh pihak yang disiasat.

Skim sedemikian pernah ditawarkan kepada PATI, penagih dadah, orang bangkerap dan juga pesalah penjara sekiranya berkelakuan baik. Maka apa salahnya bertindak lebih proaktif dan kreatif.

Apa pendapat anda semua?

No comments: