12 January, 2009

Konsep Arab Tidak Selamatkan Gaza

Dah lah terlalu sedih melihat wajah-wajah mangsa pembunuhan beramai-ramai di Gaza oleh tentera Israel, terdengar pula suara penduduk Gaza muncul di Al-Jazeera dengan rayuan, 
"Apa sudah jadi dengan dunia Arab? Di mana anda apabila kami di bunuh? Mana pergi janji mu?"

Masih yang tidak sedar bahawa pada Arab itu tidak ada secebis kuasa pun. Identiti Arab tidak boleh selamatkan mereka. Bukankah mereka itu beragama? Bukankah kitab sudah menyatakan,
"Apabila datang pertolongan dari Allah yang membuka.."? Atau, "Sesungguhnya 'nasrullah al karib' - pertolongan Allah itu amat hampir". Tetapi kepada siapa yang mereka memohon?

Mengapa mereka tidak melaungkan, "Di mana pertolongan Mu ya Allah?"? Nescaya semua umat Islam boleh bangkit dengan jawapan tersebut.

Sama juga dengan apa yang mata kasar kita lihat sebagai kekuatan Israel, yang pada hakikatnya tiada berkuasa, melainkan apa yang dikehendaki oleh Allah. Sepatutnya kalimah kita kepadanya juga sepertimana Al-Quran sudah ajarkan,
"(Katakan kepada mereka), 'Wahai Bani Israel, ingatkanlah nikmat yang Allah berikan kepada Mu yang engkau dustakan.."

Hendaklah sedar bahawa Bani Israel itu adalah atas Iradah atau Kehendak Allah. Ia diizin untuk melakukan kerosakan. Malah ditakdirkan sedemikian sepertimana yang lumrah diutarakan dalam Al-Quran, samada dari Al-Fatihah lagi, maupun surah terpanjang selepas itu yakni Surah Al-Baqara, Surah Bani Israel, dan banyak lagi surah-surah yang mengkisahkan tentang Bani Israel ini.

Apakah Bani ini boleh tiba-tiba bertukar sifat dan bertukar menjadi beriman? Hanyalah dengan kehendak Allah sekali lagi, tetapi Allah sudah berjanji dipelbagai tempat dalam Al-Quran tentang sikap dan sifat mereka.

Maka apa yang kita saksikan hari ini tidak lain dan tidak bukan jelmaan apa yang Allah sudah firmankan. Maka saya tidaklah hairan sedikit pun atas apa yang berlaku selama ini. Yang saya hairan adalah sikap Arab itu sendiri yang masih tidak sedar tentang penentuan Allah dan berhijrah dari sana kerana ada lagi satu potong nas yang lebih kurang,

"Mengapa engkau tidak berhijrah ke tempat lain? Bukankah bumi Kami luas?". Akan dihukum pula mereka yang gagal berbuat demikian dalam keadaan tertentu pada Hari Perbicaraan nanti.

Kalimah kita mesti kalimah Allah yang Maha Mengetahui dan Maha Sempurna dalam PerancanganNya.

Allah sudah berjanji satu kemenangan, yang pasti hanya dariNya, yang akan membangkitkan satu kemenangan atau kesatuan pada Ummah. Ia hanya akan datang dengan umat manusia disedarkan dengan satu fenomina yang amat dasyat, yang mampu menyatu-padukan mereka. Gaza cuma antara rintitan kisah menuju hari yang dijanjikan itu.

".. dan akan kamu melihat manusia berduyun-duyun memasuki Dinullah dengan ramainya." - Surah An-Nasr.

No comments: