16 March, 2009

Chennai

Baru balik dari Chennai (11hb malam ke 14 malam) dan masih belum segar sepenuhnya. Berada di sana kerana menjadi ahli panel dan pembentang di Open Source India. Berbeza Chennai dari 2001 semasa saya pertama kali melalui sana. Kini lebih moden tetapi tetap sama bising dengan hon tanpa hentinya.  

Sana cukup terlalu ramai orang dan nisbah pelajar perkomputeran tetap ramai. Namun ramai yang belum dengar tentang projek ADempiere yang utama dalam SourceForge dan perlu diterangkan dengan panjang lebar politik serta strateginya untuk mereka menjadi penyumbang dan penjenama tersendiri, bukan sekadar pengguna dan downloader semata-mata. 

Yang penting ialah antara penganjur adalah majalah LinuxForYou yang beredaran sebanyak 30 ribu naskah sebulan dan juga teredar di Malaysia. Ia adalah majallah pertama yang memuatkan perisian ADempiere sebaik sahaja projek kita tertubuh pada tahun 2006. Majalah tersebut bakal meyiarkan sesuatu mengenai projek ini dan ia boleh meletuskan lebih ramai peminat tempatan kerana sehingga kini tidak ada penyumbang dari dalam benua India. Luar India ada beberapa penyumbang.

Di India mereka itu kuat kerja tetapi kerana terlalu ramai orang menghadapi pelbagai cabaran kepimpinan dan perancangan. Hm.. agaknya nama roti canai datang dari nama bandar Chennai yang dahulunya British memberikan nama Madras.

No comments: