18 January, 2011

Bersedia Untuk Mati


Bagi kaum Cina, iaitu bangsa saya sendiri, sebut tentang mati merupakan satu sial atau sueh jika disebut dikhalayak ramai. Mereka cuma mahu dengar benda untung dan duniawi sahaja. Namun jiwa saya mengikut fitrah ingin mengingati tentang mati. Dalam usia saya yang makin lanjut, saya sudah kurang dapat tidur lebih dari 5 jam sehari. Maka saya akan sering terbangun sebelum 5 pagi dan kadang kala 4 pagi.

Saya tidak dapat tidur. Saya akan terjaga dan terus terasa sunyi dalam kegelapan itu. Dalam waktu-waktu itulah di atas kain sejadah saya tafakur untuk apa tujuan hidup saya dan kemana akhirnya saya. Saya juga turut terfikir apa istimewanya waktu solat tahajud.

Rupa-rupanya ia amat membantu kita bertafakur dengan tenang. Kerana waktu itu tiada kebisingan berlaku. Tiada bunyi yang memesong telinga kita. Tiada cahaya yang memesong penglihatan kita. Tiada 'inception' yang sering berlaku waktu siang ujud sangat waktu itu.

Itu keadaan fitrah. Keadaan mati. Keadaan tiada apa disamping kita melainkan roh kita. Masa itu sering saya memohon Allah, tunjuklah hidayahNya, berikanlah ilmuNya. Bukan, bukan ilmu sains, tetapi ilmu hikmah, ilmu yang menerangkan hati. Yang lebih terang dari cahaya matahari waktu siang.

Namun tiada apa-apa yang berlaku. Dalam kegelapan semuanya diam. Dalam diam itu, saya tersedar. Saya tersedar sesuatu perkara yang saya tidak biasa sedar semasa terjaga waktu siang.

Saya sedar tentang persediaan saya untuk mati.

Sesungguhnya Allah yang menghidupkan dan yang mematikan.

(maaf tidak banyak menulis walaupun banyak cerita setelah bermusafir ke Suriya (Syria) yakni Shams, terjumpa banyak maqam para anbiya, sahabat, ulama dan wali. Termasuklah ziarah rumah Azmil Mustapha. Ini satu gambar bersama anaknya di Suoq Damsyiq kerana ayahnya, Azmil uzur beransur pulih dari pembedahan sakit jantung. Kepada saya cerita sedemikian tidak banyak mendorong saya menulis lagi. Mungkin teringat lebih kepada mati daripada dunia, walaupun indah, tetapi akhirat lebih minal ulaaa)

1 comment:

Rahimie Ahmad said...

di waktu muda, terlalu banyak kesibukan- even jam 3 pagi pun agak sukar untuk medapatkan ketenangan di jiwa.