08 August, 2010

Tidak Hebat Jika Tidak Melampau

Sejarah Manusia memaparkan bahawasanya sekiranya jika seseorang itu mengikuti terlalu rapat nasihat yang diberikan oleh kebanyakan agama iaitu bersifat toleransi, sederhana dan tidak melampau, maka dia tidak akan semasyur yang terjadi. Lihatlah kisah Firaun, Genghiz Khan, Alexander the Great, Napoleon, Hitler, Marcos, atau Saddam Hussein. Mereka ada melakukan perkara-perkara yang melampau seperti menakluk negeri orang lain sehingga terlalu besar empayar mereka. Atau mereka mengakui diri mereka amat besar sehingga bergelar macam-macam. Atau mereka melakukan sesuatu yang amat bermakna dalam kehidupan manusia harian sehingga memberi kesan yang terlalu luas kepada semua orang lain. Bukan semua yang mereka melampau itu tidak baik. Dikatakan walaupun Genghiz Khan itu zaman dulu, purba kaedah peperangannya, dia telah membawa kebaikan dengan memusnahkan sistem feudal yang lain dan membawa banyak penhijrahan dan pemindahan DNAnya kepada ramai sekali kaum lain, jelas sekali melalui perkahwinan paksa atau perkosa.

Ada juga tokoh hebat lain seperti Gandhi, Aquino, Mandela, Mother Theresa dan John Lennon. Mereka semua tidak hidup normal malah amat tidak puas hati dengan keadaan semasa. Mother Theresa walaupun asalnya duduk dalam sebuah 'convent' yang berkhidmat kepada rakyat miskin di India, mengeluarkan dirinya dari sana kerana ingin berkhidmat kepada yang teramat miskin, baru puas. Cukup ekstrim tanggapannya. Ahirnya, apabila dia meninggalkan dunia, perarakan yang mengiringi jenazahnya terdiri dari segala lapisan masyarakat dan agama termasuk Muslim.

Pengajaran di sini ialah sekiranya hidup anda terlalu normal seperti 6 billion umat yang lain, maka apakah ertinya hidup anda? Bukanlah diajak menjadi seperti Son of Sam atau Charles Manson dan pergi bunuh orang tidak berdosa. Maksud saya ialah cubalah melaksanakan hidup ini dengan tekun dan sedar dan bukannya malas dan separa-sedar macam sesetengah orang lain yang ada. Saya juga merujuk kepada diri saya sendiri sebenarnya. Semua tulisan saya sebenarnya ada kaitan dengan bathin diri saya sendiri. Sekiranya tidak perkara ini tidak akan tertimbul dalam kepala saya. Saya turut dilanda perang bathin apakah saya patut menjalani hidup secara kiasu atau berani, walaupun dilarang oleh norma hidup. Amat penting di sini peranan akal yang diberi oleh Allah, Tuhan semesta alam.

Kembali ke tanahair sini, juga ada tokoh pempinan contoh yang kita kagum atau sanjung maupun benci dan berkontroversi. Tokoh seperti Dr. Mahathir, Anwar, Pak Lah, Najib, Nik Aziz, Hadi Awang, Ridhuan Tee dan Dr Mohd Asri. Mereka semua ada sumbangan mereka yang tersendiri yang disambut oleh rakyat dengan pelbagai reaksi. Sekiranya mereka berdiam diri hidup normal agaknya tidak masyur atau tergerak hati orang seperti saya untuk mencatat nama-nama mereka di sini.

Apakah hidup saudara normal dan berpuas hati?

1 comment:

LydSunshine said...

Saudara, benarkah dikatakan yg Hitler itu adalah sebenarnya seorang Islam? Atau hanya propaganda Barat untuk mengaitkan keganasan dgn Islam? *Saya pernah menerima email yg menceritakn tentang kaitan Hitler dgn Islam.